Torsdag.

Idag har vi spånat vidare på ämnet manligt och kvinnligt. Idag koncentreade vi oss på manligt. Vi fick 5 minuter på oss och skriva vad vi anser är manligt. Jag skrev bland annat, hantverkarbyxor, självsäkerhet, att våga visa känslor, självständighet och sånna saker. Vi alla tre tyckte ganska lika faktiskt.

Men man tänker ju egentligen, varför man formas som man gör. Jag anser ju inte att jag är speciellt kvinnlig egentligen. Visst om jag går ut eller går och jobbar så tycker jag det är kul att sminka upp sig och så vidare. Annars har jag ju ganska "killiga" intressen. FOTBOLL bland annat. :)
Men vad har gjort mig sådan, varför blev inte jag en tjej med högklackat och blonderat hår och moderna kläder? Äsch det spelar fan ingen roll, jag är nöjd precis osm jag är! Men man formas från det att man är bebis. En tjej som ramlar tröstar man och pratar "bebisspråk" med, En kille som ramlar daskar man till och säger " upp med dig". Nu säger jag inte att det ALLTID är så här men jag tror i många fall är det så. Är det så konstigt att killar inte kan visa känslor om de inte fick göra det när de var små? De skulle vara tuffa redan i lågstadiet och inte gråta om de ramlar på asfalten på rasten. Är det därför många killar har svårt att visa sina känslor för att de har redan som barn fått lära sig att man ska vara tuff medans vi tjejer ska få gråta? För visst är det så att grabbarna sitter inte och kollar på fotboll och dricker öl och pratar känslor, men det gör vi tjejer, nästan hela tiden oavsett om vi sitter hos varandra eller på jobbet.

Vi kom även in på detta med föräldraledighet. Man har ju inte sett någon direkt ändring sen mamman och pappan kunde dela på den. Det är fortfarande mest mammor som är hemma med bebisen. Är det så jävla konstigt? En mamma har burit på barnet i 9 månader, skrikit ut ungen på BB och ska amma den nu. Är det inte mer än rätt att mamman ska få vara hemma längre i och med att det faktiskt är bra att amma? En pappa kan vara en bra pappa ändå, även om han inte tar ut sin dagar. Han kan ta ut de senare när barnet är äldre för som mamma vill man väl inte känna någon press på sig att sluta amma och börja jobba bara för man ska dela lika på föräldraledigheten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0