Aftonbladets artikelserie

I veckan har Aftonbladet en artikelserie om kvinnor som blivit mördade hemma av dem de älskar! Bra att de tar upp detta. Man säger att mannen i en misshandelsrelation inte har någon kontroll när han misshandlar, men hade han inte haft det så hade dessa 143 (?) kvinnor som mördats på 2000-talet istället varit tusentals. De vet när de ska sluta, hur mycket och framför allt när de ska slå, när ingen ser förstårs. Om de inte hade kontroll så hade de kunnat slå vem som helst, var som helst.

Alex drog mig helst i håret så jag kunde gå ner på mina knän och be om ursäkt för mitt betteende (mitt helt normala beteende ska tilläggas). Men han visade även aggressioner mot andra, han kunde bli förbannad på någon på bussen, i en affär eller så. En gång när vi skulle handla på systembolaget i Huskvarna så fick inte vi handla för Alex hade inget leg. Han blev arg, svor och på vägen ut sparkade han på kundvagnarna/korgarna så de flög. Jag trodde jag skulle skämmas ögonen ur mig och kännde hur jag fick en stämpel på min panna där det stod "Missbrukande kvinna" och att de tänkte skyll dig själv. Och när jag påpekade att man inte ska göra som han precis gjort så tyckte han att man absolut inte ska neka Alex att handla för han har skäggstubb och allt vad det hette.

Varför är folk så dåliga på att lägga sig i? Jag läser och hör ofta misshandlade kvinnor berätta att de kanske gått in till grannen eller att någon har sett när mannen slått men ingen har reagerat. Varför? Är det för att vissa kvinnor får en stämpel på sig att de är missbrukare, psykfall osv. Jag kommer ihåg första gången Alex slog mig då jag gick in till granntanten för att låna telefonen för att ringa polisen. Det var okej. Men dagen efter så gjorde hon klart för mig att hon abslout inte ville bli inblandad i något och att om hon tänkt efter lite så hade jag minsann kunnat använda min mobil. Jag blev så chokad när hon satt och sa detta, hon frågade inte ens hur det var med mig, hur jag mådde, utan allt handlade om att hålla sin egen rygg ren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0